zondag 15 januari 2012

15 januari 2012 : Leemkuilcross, Berg en Dal

Vandaag werd voor de 21ste keer de Leemkuilcross in Berg en Dal gehouden. Deze wedstrijd wordt georganiseerd door de vereniging Cifla waar ik bij train en de Nijmeegse Studenten Atletiekvereniging 't Haasje.
Toen ik pas net hardliep deed ik hier eens mee aan de korte cross en das dus alweer 6 jaar terug inmiddels. Tijd om maar weer eens mee te doen. In 2011 wilde ik ook deelnemen echter toen had ik best zware benen meegenomen uit Egmond aan Zee en hadden we op maandag de sport medische keuring op Papendal. Dat kwam dus qua planning allemaal niet zo uit. Dit jaar dan voor het eerst mijn deelname aan de lange cross van ca. 9300 meter.

Het was lekker weer toen ik rond 1/2 11 richting Berg en Dal vertrok. Daar aangekomen was het nog best rustig ondanks de aankondiging op Facebook van de vele aanmeldingen op zaterdag. Ik loop Snelle Rik Wolswinkel en Ilonka van den Hengel tegen het lijf die hiernaartoe zijn afgereisd om de Leemkuil te ervaren. Tja das andere koek als de Zeeuwse Kustmarathon. Veel andere bekenden, bijkletsend en terugkijkend op Egmond verliep de voorbereiding lekker ontspannen. Ik ging inlopen met Joep Sommers en we verkenden het parcours een beetje. Dat het hier niet eenvoudig lopen is maar werken daar weet ik natuurlijk alles van. Tijdens de Groesbeekse Looptour doen we hier de trap 10 keer maar lopen we alleen om de kuil heen. Vandaag mogen we ook drie keer de grote ronde lopen die omhoog klimt, en omhoog klimt etc.

Rond 11:30 uur dan de start. Ik sta ergens halverwege het deelnemersveld van 172 deelnemers en start betrekkelijk rustig met Henk en Geertjan van CIFLA. Henk gaat er snel vandoor maar ik houd hem in het verzier. Tegen het einde van de tweede kleine ronde kom ik bij hem en Cecile en dan beluit ik gas te gaan geven. Henk gaat met me mee, daalt harder en gaat er weer vandoor. We klimmen en klimmen tot we weer boven zijn en mogen dan weer een lekkere afdaling in. Om je een indruk te geven moeten we dan weer een heel stuk omhoog, dat weer naar beneden, een heftig kort klimmetje en dat weer naar benee en dan de kuil in de trap op. En dit mag dan drie keer......
De trap op gaat prima tot een tree of 10 van boven en dan moet ik toch echt steeds maar 1 trede doen in plaats van twee tegelijk. Ik ben met een lekkere inhaalrace bezig, ben Henk inmiddels kwijt en krijg onderweg nog de complimenten van Hans Berntsen dat ik nog steeds pima benen heb. Door het groot aantal bekenden vliegen de aanmoedigingen je om de oren en zit Koen Martens ook alweer foto's te maken op een mooi zonnig stukje voordat we de kuil ingaan.
Koen zegt ook dat ik maar eens door moet lopen maar ben best tevreden zoals het nu gaat. Ik had verwacht hier zo rond de 4:30 min/km te lopen maar het gaat 6 seconden sneller. Dan weer de kuil in voor tweede keer en alweer de trap op. Het gaat alweer een stukkie zwaarder en je moet niet uitkijken dat je teveel snelheid verliest door te proberen twee treden tegelijk te blijven lopen. Zo we zijn weer boven en mogen de laatste grote ronde weer gaan afmaken. Ik loop achter een clubgenoot en besluit even in te houden achter hem op de smalle klim om boven ervandoor te gaan. Vanaf hem loop ik naar de volgende Ciflaat en we geven elkaar goed partij. Dan komen we voor de laatste keer bij de kuil waar de eersten alweer aan het finishen zijn. Ik ga mooi rechts omdat ik nog een keer de trap opmoet maar mijn clubgenoot loopt verkeerd en gaat de finish over. Nog een keer de trap en dan afdalen. In de verte zie ik Koen weer en ik besluit dat ik er maar eens een mooie eindsprint van moet gaan maken.
In 41:40 minuten kom ik over de finih na 9490 meter. 50ste plek in een deelnemersveld van 172 deelnemers waaronder een hoop regionale toppers en deelnemers aan het NK Cross voor studenten. Ik hoor van Toon dat er een aantal lopers onterecht over de finish zijn gelopen terwijl ze nog een keer de trap opmoesten dus dit klopt niet helemaal maar het gaat om de tijd uiteraard. Ik ben tevreden zo een week naar Egmond. Na nagekletst te hebben ga ik lekker weer naar huis en daar maken Gies en ik nog een heerlijke boswandeling met Nanouk want het is wel erg lekker zonnig weer vandaag en dat kunnen we wel gebruiken na al die regen!

Sportieve groet en bereid je goed voor op de aanstaande (halve) marathons of andere leuke wedstrijdjes in het voorjaar!

Corné

1 opmerking:

  1. Prachtige tijd Corné! En dat zo net na Egmond.
    Ik heb genoten zo vanaf de zijlijn.

    BeantwoordenVerwijderen